Ubuntu buat kepala BUNTU

Salam to al, malam yang sejuk da very-very sebab baru lepas hujan. Tadi pun trafik jam yang teramat sangat. Kalau trafik jam kat blog tak apa lah kan? hehehe. Cerita pasal ubuntu ni memang dengar jer nama macam pelik sikit. Free operating system cam windows gak. Kalau windows, dia ada XP, Vista, Win 7. Kalau ubuntu ni dia punya asal dari linux. Linux ubuntu. Keluarga seangkatan ubuntu ni yang pernah satu masa dulu saya pakai adalah linux red hart kalau tak silap lah.


Cerita pasal ubuntu ni, malam kemarin saya memang takda tido sebab nak tunggu abis download ubuntu la katakan. Dah banyak search google mengenai kebaikan ubuntu ni. Antaranya, laju gila kalau loading program, kalau buat grafik memang boleh tahan. Erm, apa lagi ek? Oh ya, segala macam virus tidak akan masuk dalam sistem ubuntu ni. Bab virus je lah yang saya terpikat.

Berbalik kepada penginstallan ubuntu. Dah habis download, install la kan. Saya memang dah nekad nak pakai ubuntu nih. Hard disk saya ada dua partition, satu untuk OS dan satu lagi untuk data. Partition untuk OS saya format sampai habuk pun tarak. Selamat tinggal windows 7. Ubuntu ni memang OS yang paling cepat install pernah saya jumpa. Tak sampai 30 min dah siap. Round-round ubuntu memang mantap lah, semua free. Nak download ubuntu pun free. Software yang power-power pun free.

Agak kekok sket coz bila right klik di desktop takda refresh. Best gak ubuntu ni tak perlu refresh. Best kan? Ni part yang tak best. Program windows boleh pakai dengan menggunakan program Wine yang memang dah sedia ada kat version yang saya download. Tapi......bukan untuk semua software. Banyak ex game yang saya minat tak dapat main dah. Terutama Warcraft III. Dapat buka file, tapi grafik hampeh. Sampai jer menu game, jam terus. Hardware grafik kad dia tak dapat detect. Dapat detect tapi saya tak tahu cara.

And then saya buat keputusan yang kedua kali tukar windows ke xp. Ni lagi satu hal, bila nak install xp, dia tulis hard disk damage. Baru saya ingat, windows tidak kenal partition dibuat oleh ubuntu. Saya buka hard disk laptop and buka di PC. Memang partition tu tak dapat detect langsung. Pening dibuatnya. Dah macam-macam cara saya buat. Sampai driving pun tak tenang, dah la tak da tido. Harap-harap hari ini ada penyelesaian. Saya memang suka ubuntu tapi sekarang ni buat kepala gua buntu pula. Help me...

Salam
C ya

3 comments:

  1. tahniah atas percubaan pertama menggunakan linux.

    aku cadangkan tuan tanah masuk ke jomlinux punya forum. mungkin disana dapat lebih bantuan.

    untuk install windows, kene asingkan dulu partition tu. mungkin aplikasi seperti gparted boleh tolong.

    apa pun ada baiknya ke forum :)

    ReplyDelete
  2. linux red hat ler. windows tak dapat detect partition linux sbb linux guna file system swap dengan ext3. windows punya file system pulak samaada NTFS or FAT. solution dia delete partition tu biar jadi raw. pastu reformat balik ke NTFS (or FAT).

    ReplyDelete