Valentine's DAY akan jadi sasaran Hackers sedunia?

blogger-emoticon.blogspot.com Hari Valentine ini mungkin dapat dilihat beberapa gangguan yang lain daripada yang lain. Apa yang menakutkan, hacker di seluruh dunia mungkin akan merancang untuk melancarkan rangkaian serangan cyber pada tarikh 14 Februari.

"Kami telah menemui satu spam yang sedang berlegar-legar. Ini adalah tanda awal dari serangan cyber yang bernama Valentine," kata seorang pegawai senior keselamatan kandungan internet, APEC Trend Micro. Dia mengatakan bahawa mesej spam palsu mengarahkan pengguna ke halaman promosi kad hadiah.

Hacker boleh menyimpan semua jenis malware pada link daripada setiap Valentine mail dengan hanya satu klik dan akan berpindah ke komputer pengguna, kata pegawai itu. Tambahnya lagi, "saat ini internet telah menjadi sumber malware terbesar di dunia" .

Malware (berasal dari perisian berbahaya) adalah sebuah perisian yang direka untuk menyusup atau merosakkan sistem komputer tanpa kebenaran pemilik. Termasuk virus komputer, worm, trojan dan juga spyware iaitu program yang mengumpul maklumat mengenai pengguna komputer tanpa izin.

"Sangat mudah untuk mencari target pada Hari Valentine. Jika seseorang mendapat surat mengatakan 'be my Valentine", kemungkinan dia lebih berminat membaca email tersebut dari email yang lain, "kata "Ernst and Young Partner".

Pakar keselamatan cyber menganggarkan bahawa malware baru dihasilkan dalam setiap dua minit. "Setiap kali ada berita sensasi, hari yang sama anda akan mendapatkan malware di atasnya. Jika Obama terpilih sebagai Presiden Amerika Syarikat, pada hari yang sama anda akan mendapatkan malware dengan namanya pada tajuk. Hacker akan menggunakan setiap kesempatan atau acara global untuk menyebarkan malware, "kata pakar.

Menurut Websense Security Labs, 13.7% daripada trend carian untuk berita atau kata-kata buzz mengarah ke malware. "Web tetap menjadi vektor yang paling popular untuk mencuri data. Pada separuh kedua tahun 2009 didapati bahawa 58% daripada serangan mencuri data dilakukan melalui web,"

Source

p/s- apa-apa pun saya tidak sambut gak..no point.. blogger-emoticon.blogspot.com

1 comment: