Cicak harga puluhan ribu?






Tadi sepupu saya call & beritahu ada member yang dah jual cicak(tokek) RM35,000!! Biar betul(dalam hati). Adakah ini SPAM semata2 atau cuma taktik untuk menipu orang lain?. Dalam kebingungan saya masih lagi tidak faham apa yang diperkatakan. Benda ini memang sudah lama didengari tapi mungkin masih baru di pekan kecil seperti kota belud ini. Lepas beberapa jam, sepupu call lagi yang dia sudah jumpa dan tangkap tekek untuk dipelihara. Mengikut info orang kampung, tekek yang dijual mestilah ,menepati berat dan spesifikasi(macam hp la) baru dapat dijual dengan harga yang berpatutan.

Kenapa tokek?
-Tokek mengandungi suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik.
-Zat aktif tersebut diberi nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghalang pertumbuhan kanser, melawan HIV dan H1N1.

Sebenarnya saya sendiri geli dengan spesis cicak ni. Apa-apa pun goodluck to sepupu saya. Kalau tekek dia berjaya dijual, saya akan tumpang gembira. Sementara itu, ada tekek di belakang rumah tu harap-harap tiada orang yang rembat(manatau benda ni betul,tidakkah rugi?). Walaupun ujikaji ini mungkin agak 18SG, tapi mungkin penemuan ini akan membantu dunia perubatan moden pada zaman ini.

source 1, source 2

20 comments:

  1. binatang ni lah yang paling saya eeeee...
    tak kisah pe kelebihan dia

    ReplyDelete
  2. samalah...

    tahan ati jer tgk pic 2...

    ReplyDelete
  3. ui betul ka gaman? ada sda ku tangkap tokek, besar dari cicak biasa tp aku piara dulu sampai besar betul baru aku jual. nda sabar sda ni mau dpt rm 35000 ^_^

    ReplyDelete
  4. aku pon ada cicak nie nk jual pon aku tnggu dya besar lu...hehe...mau sejuta gak.....

    ReplyDelete
  5. Ya, biar tggu dia besar dulu..jangan pelihara banyak2, susah mau jaga, binatang paling sensitif ni sekelip mata gram dia boleh jatuh..

    ReplyDelete
  6. sharif hafify (FACEBOOK)June 23, 2010 at 11:24 PM

    saya da jumpa buyer tokek.. ya ble dkual skiranya berat melebihi 200Gram....

    ReplyDelete
  7. saya ade membela cicak gecko sebnyk 15 ekor skrg di manjung perak dan 4 ekor di kk sabah. sesiap ingin membeli leh contact 012-5963951. harga seekor rm300. berat 100-150gram

    ReplyDelete
  8. sya da jg tokek ni..tp mcm mlas la mh jaga..ragu2..

    ReplyDelete
  9. mcm mn pagi nnti germny vs spain..taru tokek ba eheheh

    ReplyDelete
  10. jika ada yang cari cicak/tekek. ke facebook saya saja .eddi_susanto023@yahoo.co.id

    nanti kita bisa kerja sama

    ukuran dari 100-200 gram jumlah banyak sampai 500 ekor.
    dan 200-280 gram ada 50 ekor.

    saya tunggu kerja samanya. ke alamat facebook di atas.

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. aku ada bnyak la gak cicak cam ni,tp aku sndiri pn tak thu benda cam ni mahal lak,,kalo ko orng nk datang la rmh aku kte leh konsi..my name is cicak men versi 3..cicak o cicak mahal juga ko ni erk...my phone 0145156789

    ReplyDelete
  12. gekho ni ade bape spises? macam2 colour kan...????

    ReplyDelete
  13. HARGA INI ADALAH HARGA PASARAN BELIAN SEMASA

    HARGA CICAK TOKEK INI ADALAH SELEPAS 15/2/2011

    160gram -200gram =RM1800 HINGGA RM3000 SEEKOR ( SYARAT PERLU ADA 200 EKOR )
    210gram -249gram =RM5500 HINGGA RM9,000 SEEKOR ( SYARAT PERLU ADA 150 EKOR )
    250gram -299gram =RM10,500 HINGGA RM50,000 SEEKOR ( SYARAT PERLU ADA 100 EKOR )
    300gram -399gram =RM150,000 HINGGA RM450,000 SEEKOR ( SYARAT PERLU ADA 15 EKOR )

    ReplyDelete
  14. Biar betul harganye.... Mahal tuuuuu klo 1 kg bapa la agaknya

    ReplyDelete
  15. hrg mmg boleh diterima akal...tp ade buyer ke? kawan ade 60 ekor...anggagan gram 200-299 gram...klu ade buyer boleh col kawan...atau papa kawan...0197476613...tq....

    ReplyDelete
  16. ha aku pun tengah cari tekek tapi nak yang berat dia 400 grm ke atas la..best gak bela binatang ni..call aku kalau ada yang besar cam ni..010 793 5037 hanafi

    ReplyDelete
  17. Hi there colleagues, fastidious post and nice arguments commented here, I am genuinely
    enjoying by these.
    Feel free to surf my page : linkaufbau

    ReplyDelete
  18. I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.
    My blog :

    ReplyDelete
  19. Fantastic blog! Do you have any tips and hints for aspiring
    writers? I'm planning to start my own site soon but I'm a little lost on
    everything. Would you advise starting with a free platform like Wordpress
    or go for a paid option? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed .. Any tips? Kudos!
    Feel free to visit my web blog :: margaritaville margarita machine

    ReplyDelete
  20. For most recent information you have to go to see the web and on web I found
    this website as a finest website for newest
    updates.
    Review my homepage : computer

    ReplyDelete